[ad_1]
– Piero Pretti, Cristina Faus i Àngel Òdena completen l’elenc principal. Maria Teresa Leva cantarà el paper de Cio-Cio-San el dia 17 de desembre
– La producció d’Emilio López retrata la desolació del poble japonés des del bloqueig nord-americà fins a la rendició en 1945
El Palau de les Arts estrena aquest pròxim 10 de desembre ‘Madama Butterfly’, de Puccini, amb direcció musical d’Antonino Fogliani i Marina Rebeka com a protagonista.
El director artístic de les Arts, Jesús Iglesias Noriega, ha presentat hui en roda de premsa aquest muntatge amb el qual «torna a la Sala Principal qui, possiblement, siga el compositor més estimat pel públic valencià, Giacomo Puccini». Durant la presentació, Iglesias Noriega ha estat acompanyat del director musical de l’òpera, Antonino Fogliani; el director d’escena, Emilio López; la soprano Marina Rebeka; i el tenor Piero Pretti.
«Dins de la nostra recerca de nous estils i repertoris, tal com vaig explicar en el seu moment, no es poden obviar les sensibilitats del públic. Puccini, així ho indiquen les xifres, és el compositor predilecte de la platea de les Arts. I dins del seu repertori, ‘Madama Butterfly’ destaca perquè és una de les obres de referència del verisme, i també per la riquesa de la seua partitura o l’exotisme de la seua música», ha explicat Iglesias Noriega.
«Per a les Arts, suposa també musicalment la presentació en la fossa d’un dels noms més destacats de la nova generació de batutes italians, Antonino Fogliani, així com el debut d’una de les grans sopranos del moment, Marina Rebeka, en el rol protagonista», ha assenyalat.
Destacats intèrprets, entre els quals s’inclouen alguns dels cantants nacionals més rellevants, acompanyen la diva letona en l’escenari: el tenor Piero Pretti (Pinkerton), la ‘mezzosoprano’ valenciana Cristina Faus, el baríton català Àngel Òdena (Sharpless), el tenor asturià Jorge Rodríguez-Norton (Goro) i el baix-baríton bonaerenc Ferando Radó (Lo zio Bonzo). A més, la soprano italiana Maria Teresa Leva cantarà el paper de Cio-Cio-San el dia 17 de desembre.
Antonno Fogliani, principal director invitat de la Deutsche Oper am Rhein i bon coneixedor del repertori italià, considera que, més enllà dels elements orientals, «a Puccini el que li interessava era mostrar una dona molt forta. No sabem fins a quin punt Cio-Cio-San estava realment enamorada o si volia fugir a través d’aquesta relació de les cadenes que li imposaven la família, la religió, una cultura opressora».
Les Arts recupera la producció pròpia de l’òpera, amb direcció escènica d’Emilio López, realitzada juntament amb professionals de l’equip tècnic de les Arts: Manuel Zuriaga (escenografia), Antonio Castro (il·luminació) i Miguel Bosch (videocreació), juntament amb la figurinista italiana Giusi Giustino.
Segons ha explicat Emilio López: «Per a realitzar ‘Madama Butterfly’ vaig treballar, sobretot, en el caràcter i en la psicologia de Cio-Cio-San, a qui sempre he vist com ‘una nina trencada’, que pateix una destrucció interior enorme. Aquesta destrucció interior l’he volguda plasmar en l’escenografia del muntatge i, històricament, en l’ambient bèl·lic de la II Guerra Mundial, entre 1941 i 1945, des del bloqueig nord-americà fins a la finalització de la guerra».
«El personatge de Pinkerton -afig López- s’inspira en el pilot que va soltar les bombes d’Hiroshima i de Nagasaki, Charles Sweeney, que tenia 25 anys llavors. Un xic inconscient que mai va ser capaç de veure les conseqüències dels seus actes. Un covard».
Marina Rebeka torna a les Arts per a debutar en el paper de Cio-cio-san. La soprano letona, una de les grans intèrprets de ‘La traviata’, paper que va cantar a València en 2017, assumeix un dels reptes de la seua carrera segons ella explica: «no solament en el pla musical, per envergadura vocal i duració, sinó també dramàtic per la complexitat psicològica i cultural que entranya el paper de Cio-cio-san».
L’artista bàltica considera la ‘geisha’ com una dona que vol enganyar-se a si mateixa i intenta no veure la realitat fins que s’hi confronta bruscament i llavors no veu més eixida honorable que llevar-se la vida. En aquest sentit, Marina Rebeka apunta que «un dels seus majors desafiaments ha sigut estudiar la cultura japonesa per a acostar-se a ella amb el major rigor i respecte».
Piero Pretti interpreta el paper de Pinkerton, rol amb què canta per primera vegada a València. El tenor italià és un dels valors indiscutibles del repertori italià, invitat assíduament pels teatres de més renom: Londres, París, Milà, Berlín, etc.
A més de l’estrena el 10 de desembre, ‘Madama Butterfly’ també es representarà els dies 13, 16, 17, 19 i 22 de desembre.
Les Arts informa que la representació del dia 19 es retransmetrà en ‘streaming’ des d’OperaVision, patrocinada per Opera Europa, que reuneix 30 companyies d’òpera de 18 països del continent.
[ad_2]