[ad_1]
– William Christie, Antonino Fogliani, James Gaffigan, Andrea Marcon, Michele Mariotti i Marc Minkowski dirigeixen les diferents propostes
– Carlos Álvarez, Alex Esposito, David Hansen, Peter Mattei, Anna Pirozzi, Marina Rebeka i Pretty Yende, principals estreles
El Palau de les Arts recorre des del Barroc de Händel fins a l’òpera del segle XX amb Berg i Bernstein en la programació de ‘Les Arts és Òpera’ per a la Temporada 2021-2022.
Nou títols componen l’oferta del nou curs operístic, en el qual es mantenen els principals eixos artístics: la presència de Mozart (‘Rèquiem’) i de Verdi (‘Macbeth’), la recuperació del repertori centreeuropeu (‘Wozzeck’), la restitució del patrimoni espanyol (Manuel García), la inclusió d’obres mestres inèdites (‘Les contes d’Hoffmann’, d’Offenbach), així com diversitat d’estils, des del Barroc d»Ariodante’ i ‘Partenope’ de Händel, passant pel verisme de Puccini o l’òpera del segle XX amb ‘Trouble in Tahití’, de Bernstein.
La temporada lírica comença al final de setembre amb l’estrena a Espanya d’un dels espectacles més celebrats per públic i crítica en els últims anys, la recreació escènica de Romeu Castelluci del ‘Requiem’ de Mozart.
L’avantguardista dramaturg i artista plàstic planteja una versió teatralitzada que transforma la i
nacabada missa de difunts de Mozart en un vertader cant a la vida, en un muntatge que les Arts ha coproduït amb el Festival d’Aix-en-Provence, Adelaide Festival, Theatre Basel, Wiener Festwochen i La Monnaie.
James Gaffigan, en la seua primera intervenció com a director musical, es posa al capdavant del cor i orquestra de les Arts juntament amb quatre experts i expertes mozartians com són Elena Tsallagova, Sara Mingardo, Sebastian Kohlhepp i Nahuel D Pierro.
William Christie torna en octubre amb un dels seus compositors fetitxe, Händel. El prestigiós director descobreix per a les Arts ‘Partenope’, que presenta amb la seua formació, Les Arts Florissants, i un repartiment jove procedent del prestigiós Jardí des Voix en una versió semiescènica de Sophie Daneman.
Considerada com la seua primera òpera còmica, ‘Partenope’ aborda a través de la captivadora música de Händel els embolics i confusions que envolten la pugna de quatre pretendents per l’amor de la sobirana de Nàpols.
El Centre de Perfeccionament i el seu espai natural, el Teatre Martín i Soler, repeteixen com a escenari de referència per a descobrir i recuperar obres i compositors inèdits a València. En aquesta ocasió, els i les artistes del projecte formatiu estrenen al novembre ‘Un avvertimento ai gelosi’, de Manuel García.
Bárbara Lluch firma aquesta nova coproducció de les Arts amb l’Òpera d’Oviedo de la cinquena de la sèrie d’òperes de saló que va deixar escrites el tenor sevillà, favorit de Rossini, a més de divulgador i mestre de cant. Rubén Fernández Aguirre, expert en la seua obra, acompanya al piano i dirigeix musicalment.
Giacomo Puccini, un dels compositors predilectes del públic valencià, retorna a la programació al desembre amb ‘Madama Butterfly’. La soprano Marina Rebeka, especialment recordada per la seua ‘Traviata’ en 2017, realitza a València la seua primera incursió en el paper de la desgraciada geisha Cio-cio-san.
L’acompanyen en aquest repte el tenor Piero Pretti, que debuta a les Arts, Àngel Òdena i la valenciana Cristina Faus. Des de l’orquestra, dirigeix una de les batutes amb més ascendència actualment, Antonino Fogliani. El també valencià Emilio López ambienta aquesta producció pròpia al Japó bèl·lic dels anys quaranta.
Al gener, la Sala Principal estrena una de les obres imprescindibles del gran repertori, encara inèdita per al públic valencià, ‘Les contes d’Hoffmann’, d’Offenbach. Marc Minkowsi, consagrat com el millor intèrpret d’Offenbach de la seua generació, debuta amb els cossos estables de les Arts després de l’excel·lent acollida que va obtindre amb ‘Mitridate’ i Les Musiciens du Louvre.
El centre d’arts reuneix un elenc estel·lar que canta per primera vegada en l’òpera valenciana: el tenor nord-americà John Osborn, en el paper d’E.T.A. Hoffmann; la soprano sud-africana Pretty Yende, qui encarna per primera vegada en la seua carrera a les quatre idíl·liques muses de l’escriptor; i el baix-baríton italià Alex Esposito, que dona vida als quatre dimonis antagonistes de Hoffmann.
Johannes Erath recrea les vivències reals i oníriques que experimenta el poeta en un poderós exercici teatral que genera tensió i emoció, i abunda en moments visualment cridaners que estimulen la imaginació de l’espectador.
Catorze anys després de l’estrena d»Orlando’, el públic de la Sala Principal es retroba amb el Barroc de Händel en una de les seues pàgines més delicades, ‘Ariodante’. Serà en el mes de març, sota la batuta experimentada d’Andrea Marcon.
Un elenc d’especialistes interpreta aquest cant poètic a l’honor i la fidelitat, amb el contratenor David Hansen en el paper protagonista, Christophe Dumaux, el Polinesso de referència dels últims anys, Jane Archibald i Lucca Tittoto.
Richard Jones, un dels grans innovadors de l’escena britànica, signa una nova adaptació que trasllada la intriga cavalleresca d’ambició, zels i enganys, a una xicoteta illa de pescadors a l’Escòcia de mitjans de segle XX.
Després de la seua incursió belcantista, el Centre de Perfeccionament s’endinsa en l’univers d’una de les grans llegendes del segle passat, Leonard Bernstein, amb ‘Trouble in Tahití’, que comptarà amb l’acompanyament de l’Orquestra de la Comunitat Valenciana sota la direcció de l’alacantí Jordi Francés.
El nord-americà Ted Huffman, després de la seua brillant producció de ‘Les mamelles de Tirésias’, proposa una intel·ligent crítica del somni americà en un muntatge fresc i àgil que qüestiona el desorbitat materialisme de la societat dels anys cinquanta.
Les Arts dedica el mes d’abril a una figura imprescindible en la seua programació: Giuseppe Verdi. Carlos Álvarez, considerat el millor baríton verdià de la seua generació, torna a València per a protagonitzar ‘Macbeth’, el primer Shakespeare que el compositor de Busseto va portar a l’òpera. Un repartiment excepcional l’acompanya en l’escenari, amb la cotitzada soprano Anna Pirozzi en el temible rol de Lady Macbeth i el baix-baríton croat Marco Mímica (Banco).
Michele Mariotti, una de les grans batutes italianes, assumeix la direcció musical d’aquesta complexa partitura, de gran força dramàtica, que es representa en un muntatge de Benedict Andrews. A través d’una escenografia minimalista, una poderosa il·luminació i una hàbil direcció actoral, el ‘regista’ australià planteja un impactant retrat de l’ambiciosa i violenta parella protagonista.
Clausura l’oferta operística, una de les grans obres mestres del passat segle XX, ‘Wozzeck’, d’Alban Berg, partitura imprescindible en la història de la música, i que posarà en evidència la qualitat de l’Orquestra de la Comunitat Valenciana sota la batuta del seu director musical, James Gaffigan.
Les Arts reuneix reputats especialistes del repertori alemany, com Peter Mattei, que cantarà a València el rol del turmentat soldat Wozzeck després del seu aplaudit debut al Metropolitan de Nova York.
L’acompanyen dos intèrprets que compten amb l’aclamació del públic de l’òpera valenciana, la soprano Eva-Maria Westbroek (Marie), Sieglinde en 2009 amb Zubin Mehta, i el tenor Christopher Ventris (Tambor major), que va donar vida a Parsifal en 2008 amb Lorin Maazel. Andreas Kriegenburg presenta la seua aplaudida producció de la Bayerische Staatsoper, considerada com una de les posades en escena de referència de l’òpera en el segle XXI.
[ad_2]